Υποχρεωτικό
ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΦΡΟΥΤΩΝ ΚΑΙ ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ I
Σοφία Αγριοπούλου
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Διαλέξεις 3 ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ειδικότητας (Υποχρεωτικό) ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Το μάθημα αποσκοπεί στο να καταστήσει ικανούς τους φοιτητές/τριες να διαχειριστούν θέματα της ποιότητας των νωπών οπωροκηπευτικών με στόχο τη μείωση των μετασυλλεκτικών απωλειών και τη διατήρηση της εμπορικής αξίας αυτών ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερο χρονικό διάστημα συντήρησης.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής έχει αποκτήσει τις ακόλουθες:
Γνώσεις:
Ο ρόλος της αναπνοής και της διαπνοής των οπωροκηπευτικών.
Ο ρόλος του αιθυλενίου.
Μέτρα αντιμετώπισης των ανεπιθύμητων επιδράσεων από το αιθυλένιο και της βιοσύνθεσης του αιθυλενίου στη μετασυλλεκτική μεταχείριση των προϊόντων και στην ένταση των απωλειών.
Παράγοντες που επιδρούν στην παραγωγή του αιθυλενίου από φρούτα και λαχανικά μετά τη συγκομιδή.
Επίδραση αιθυλενίου στη μετασυλλεκτική ζωή φρούτων και λαχανικών. Χρήση του αιθυλενίου για τεχνητή ωρίμανση και για αποπρασινισμό καρπών.
Έννοια της ποιότητας και τα κριτήρια αξιολόγησης των ποιοτικών χαρακτηριστικών. Τα κριτήρια συλλεκτικής ωριμότητας των οπωροκηπευτικών.
Ο ρόλος της θερμοκρασίας, του οξυγόνου και του CΟ2 στη συντηρησιμότητα και τη διατήρηση της ποιότητας.
Η τεχνολογία ψύξης και τις βασικές αρχές λειτουργίας και ελέγχου των ψυκτικών θαλάμων.
Οι τεχνικές και συνθήκες συντήρησης ανά προϊόν.
Ο απαραίτητος μηχανολογικό εξοπλισμό για κοινά ψυγεία, για ελεγχόμενη ατμόσφαιρα και τα τεχνικά χαρακτηριστικά αυτών.
Η τροποποιημένη ατμόσφαιρα και τις τεχνικές και συνθήκες πρόψυξης.
Οι συνθήκες και τα προβλήματα κατά τη μεταφορά των οπωροκηπευτικών προς τις αγορές του εσωτερικού και του εξωτερικού.
Το ασυμβίβαστο στη συντήρηση και τη μεταφορά και τα μέσα μεταφοράς.
Οι μετασυλλεκτικές φυσιολογικές ανωμαλίες και ασθένειες των οπωροκηπευτικών.
Δεξιότητες:
Εκτιμά την ποιότητα των φρέσκων φρούτων και λαχανικών.
Εφαρμόζει συνθήκες κατάλληλες για τη διατήρηση ττης ποιότητας.
Αναγνωρίζει το ρόλο του αιθυλενίου στη μετασυλλεκτική διάρκεια ζωής των νωπών φρούτων και λαχανικών.
Ικανότητες:
Επιλέγει τις βέλτιστες τεχνικές συντήρησης των νωπών οπωροκηπευτικών προϊόντων (Ν.Ο.Π.).
Διακρίνει τις κατάλληλες μετασυλλεκτικές τεχνικές των Ν.Ο.Π.
Αξιολογεί τα αποτελέσματα των βέλτιστων συνθηκών συντήρησης των Ν.Ο.Π.
Αποφασίζει για τη δημιουργία μεικτών φορτίων κατά τη συντήρηση και τη μεταφορά των Ν.Ο.Π.
Αξιολογεί τα αποτελέσματα εφαρμογής αιθυλενίου στα Ν.Ο.Π.
Γενικές Ικανότητες Ο φοιτητής έχοντας ολοκληρώσει το συγκεκριμένο μάθημα θα έχει περεταίρω αποκτήσει τις ακόλουθες ικανότητες:
Αυτόνομη Εργασία
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Οι βασικές ενότητες του μαθήματος περιλαμβάνουν:
Γενική θεώρηση της μετασυλλεκτικής βιολογίας και τεχνολογίας των οπωροκηπευτικών προϊόντων
Κριτήρια συλλεκτικής ωριμότητας
Ποιότητα οπωροκηπευτικών
Χειρισμοί μετά τη συγκομιδή-προετοιμασία για την αγορά-διαλογή-συσκευασία
Το αιθυλένιο και ο ρόλος του στη μετασυλλεκτική φυσιολογία
Διαπνοή, απώλειες βάρους και ο παράγοντας της υγρασίας
Ψύξη των οπωροκηπευτικών
Συντήρηση των οπωροκηπευτικών
Συντήρηση των οπωροκηπευτικών με ελεγχόμενη ή τροποποιημένη ατμόσφαιρα
Μεταφορές φρούτων και λαχανικών
Φυσιολογικές ανωμαλίες
Χειρισμοί για αντιμετώπιση μετασυλλεκτικών ασθενειών
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ Πρόσωπο με πρόσωπο σε αμφιθέατρο. ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Χρήση σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας με ηλεκτρονικά μέσα. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου Διαλέξεις 39 Τελική εξέταση 2 Αυτοτελής μελέτη 84 Σύνολο Μαθήματος 125 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική.
Το μάθημα εξετάζεται με γραπτή δοκιμασία η οποία περιέχει συνδυασμό ερωτήσεων ανάπτυξης και επίλυσης ασκήσεων-προβλημάτων.
Στο συνολικό βαθμό αξιολόγησης του μαθήματος συμμετέχει κατά 100% ο βαθμός αξιολόγησης της γραπτής δοκιμασίας.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Joshi V.K., and L.R. Verma. (2002). “Postharvest Technology of Fruits and Vegetables”. Indus Publishing Company.
Mitra. S. K., (1997) “Postharvest Physiology and Storage of Tropical and Subtropical Fruits”. CABI Publishing.
Salunkhe D. K., and S. S. Kadam (1998). “Handbook of Vegetable Science and Technology: Production, Composition, Storage, and Processing (Food Science and Technology)”. Marcel Dekker.
Wills R.B.H., W.B. McGlasson, D. Graham, D. Joyce, R. Wills (1998) “Postharvest: An Introduction to the Physiology & Handling of Fruit, Vegetables & Ornamentals”. CABI Publishing 4th edition.
Βασιλακάκης Μ. (2006). Μετασυλλεκτική φυσιολογία – μεταχείριση οπωροκηπευτικών και τεχνολογία. Εκδόσεις Γαρταγάνη. Θεσσαλονίκη.
Πάσσαμ, Χ. και Τσαντίλη Ε. (1995). Μετασυλλεκτική μεταχείριση καρπών και λαχανικών. Εργαστηριακές ασκήσεις. Εκδόσεις Γ.Π.Α. Αθήνα.
Σφακιωτάκης, Ε. (1995). Μετασυλλεκτική φυσιολογία και τεχνολογία νωπών οπωροκηπευτικών προϊόντων. Εκδόσεις Typo Man. Θεσσαλονίκη, σελ. 381.